Pomysły na dodatki do dań obiadowych

Obiad uchodzi za jeden z najważniejszych posiłków w ciągu dnia. I nie ma się czemu dziwić. Jest on syty, często bardzo obfity. Niestety, bywa także tucząc, kaloryczny i niezdrowy. Dlatego warto czasami stosować zdrowe dodatki do obiadów. Zamiast ziemniaków gotowanych z solą, można pokusić się o ziemniaczane kulki (mogą być także w wersji ryżowej lub serowej). Kulki szczególnie chętnie są zjadane przez najmłodszych. Podobnie rzecz ma się z kolorowym ryżem, który jest bardzo łatwy w przygotowaniu, a przyrządzenie go może w końcu przekonać do jedzenia ryżu nawet największe uparciuchy. Obok kartoflanych kulek, do ciekawych dodatków ziemniaczanych można zaliczyć ziemniaczane talarki. Smakują wyśmienicie – można je podawać do wielu dań, zamiast ziemniaków można przygotować talarki cukiniowe, które także świetnie smakują i są jeszcze zdrowsze. Każdy fan potraw ziemniaczanych powinien spróbować także ziemniaków faszerowanych. Najlepiej smakują ziemniaki faszerowane mięsem mielonym, boczkiem lub w wersji zdrowszej – szpinakiem. Co więcej, faszerowane ziemniaki z powodzeniem mogą zastąpić całe danie obiadowe, ponieważ są nie tylko smaczne, ale i pożywne.

Jeśli lubimy dania w wersji purée, można zdecydować się na purée z dyni. Równie smaczne będzie purée z brokułów. Warto pamiętać, że są one łatwe i szybkie w przygotowaniu, a do tego są znacznie zdrowsze niż purée ziemniaczane. Dyniowe purée warto przyrządzać w sezonie, czyli na jesień, kiedy dynie są świeże i najsmaczniejsze.

Jeśli mamy do wykorzystania ziemniaki z wcześniejszego obiadu, warto przyrządzić kopytka lub kluski. To właśnie z tzw. „wczorajszych” ziemniaków wychodzą one najlepsze. Obok kopytek i klusek można zdecydować się na przyrządzenie włoskich gnocchi. Jak widać, ziemniaki z wczorajszego obiadu można wykorzystać, co więcej, można je wykorzystać do przyrządzenia świeżego i dobrego dodatku do obiadu. Kluski zazwyczaj najlepiej smakują z mięsem, ale można je zjeść też z jajecznicą. Takie danie jest co prawda kaloryczne, ale też bardzo syte. Raz na jakiś czas, śmiało można sobie na to pozwolić.

Jeśli jesteśmy zdecydowani, aby przejść na dietę, warto odstawić ziemniaki. Można wtedy spróbować niskokalorycznej i niezwykle zdrowej kaszy jaglanej, gryczanej lub kuskus. Obok tego można dodawać paprykę, pieczarki lub kalafior w panierce. Owszem, panierka uchodzi za niezdrową, można ją jednak przygotować także w wersji fit. A warzywa lub grzyby w panierce sprawdzą się także jako szybki dodatek do obiadu. Będą także znacznie zdrowsze niż zwykłe ziemniaczki. Zamiast słodkiego sederu, warto wypróbować przepis na… muffinki w wersji wytrawnej, czyli na ostro lub słono.